Warsztaty muzyczne dla kobiet i mężczyzn
Warsztaty muzyczne koncentrujące się na chorale gregoriańskim są skierowane zarówno do początkujących jak i zaawansowanych śpiewaków. Zapraszamy osoby śpiewające w amatorskich scholach parafialnych, przy różnego rodzaju duszpasterstwach, jak i tych zajmujących się muzyką liturgiczną profesjonalnie na co dzień. Każdy z was może wnieść do grupy swoje doświadczenie bądź czerpać z doświadczenia innych. Uczestnicy warsztatów przygotowują śpiewy liturgiczne na każdy dzień, zgodnie z programem celebracji. Warsztaty prowadzą doświadczeni muzycy. Przyjmujemy zapisy do następujących grup:
Grupa S1 – schola gregoriańska męska koncentrująca się na codziennym przygotowaniu proprium i ordinarium missae, antyfon i hymnów*
Prowadzący: Marcin Bornus-Szczyciński.
Asystenci: Sławomir Witkowski, Jan Gołaski, Konrad Zagajewski, Br. Karol Cetwiński OSB.
Grupa S2 – schola gregoriańska żeńska koncentrująca się na codziennym przygotowaniu proprium i ordinarium missae, antyfon i hymnów*
Prowadząca: Magdalena Krzywda-Krzysteczko.
Asystentka: Stella Hensel-Bielówka
*w ramach grupy będzie prowadzony dodatkowo warsztat chorału dominikańskiego
Ponadto każdy może włączyć się w śpiew ludu - każdego dnia na jednej z porannych Mszy recytowanych śpiewane są tradycyjnej polskie pieśni nabożne. Codziennie odbywają się również spotkania poświęcone śpiewowi tych pieśni.
Prowadzący: Adam Strug
Główny Kantor:
Marcin Bornus-Szczyciński
Organista:
Dominik Kaczmarek
Robert Hugo
Współpraca:
Paweł Bębenek (2014, 2015)
Ur. w 1972 r. Dyrygent, kompozytor, wokalista, członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, absolwent podyplomowego chórmistrzostwa na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jako wokalista (tenor, uczeń prof. Jacka Ozimkowskiego) śpiewał m.in. z zespołem muzyki dawnej Bractwo Lutni (1992 – 2002), Mikroklimat (1997, kontratenor) i Filharmonią Krakowską (1998). Współpracował z zespołami: Sirin (Moskwa), Linnamuusikud (Tallin, Estonia), Floripari (Muzycy Wawelscy). Dyryguje chórami kościelnymi w całym kraju (współpracował m.in. z dominikanami, karmelitami, karmelitankami bosymi, kapucynami, Ruchem Światło-Życie oraz szkołami muzycznymi) i regularnie prowadzi chóralne warsztaty liturgiczno-muzyczne na terenie Polski, Litwy i Białorusi (ok. 40 sesji rocznie dla chórów mieszanych liczących od 30 do 120 osób). Komponuje muzykę liturgiczną wokalno-instrumentalną, a cappella, sceniczną, w tym utwory liturgiczne śpiewane w wielu kościołach Polski i za granicą, musical Zazdrosna Miłość, spektakl Żywot świętej Kingi, płyty: Pacierz Polski, Msza o Miłosierdziu, Z Miłością i ufnością (2005), Desiderii Carmina czy Jutrznia za nienarodzonych. jego utwory wykonywali m.in. Chór Katedry Moskiewskiej, Linnamuusikud (Estonia), Tomasz Stańko, Piotr Baron i Justyna Steczkowska.
Marcin Bornus-Szczyciński (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Ur. w 1951 r. Śpiewak, badacz muzyki dawnej, pedagog, wieloletni wykładowca liturgicznego śpiewu tradycyjnego w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym dominikanów w Krakowie i Warszawie. W 1981 r. założył zespół Bornus Consort, specjalizujący się w polifonii polskiej z przełomu XVI i XVII w. Wraz z nim dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, a także płyt autorskich z utworami Bartłomieja Pękiela, Piotra z Grudziądza, Mikołaja Zieleńskiego, Marcina Mielczewskiego, Wacława z Szamotuł, polskich pieśni wielkopostnych czy śpiewów o św. Wojciechu. Koncertował w większości krajów europejskich. W 1986 roku odbył kurs mistrzowski w Wyższym Konserwatorium w Paryżu w ramach stypendium rządu francuskiego. Założyciel i wieloletni dyrektor Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu (wcześniej dyrektor Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu), a także inicjator projektu „Siedem Tradycji” w ramach festiwalu „Kraków 2000”. Współpracował z wieloma renomowanymi zespołami na całym świecie, m.in. takimi jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej (Warszawa), Sinfonia Varsovia (Warszawa) Capella Regia Musicalis (Praga), Haendelsverenigung (Amsterdam), Les Arts Florissants (Paryż), Hortus Musicus (Tallinn), Akadiemia Starinnoj Muzyki (Moskwa), Musicalische Compagney (Berlin), La Petite Bande (Bruksela). Dla Teatru Wielkiego w Warszawie przygotował średniowieczny dramat liturgiczny „Ludus Danielis” oraz wczesnobarokową operę „Dafne” autorstwa Marco da Gagliano. Pracę nad średniowiecznymi spektaklami liturgicznymi kontynuuje ze Scholą Teatru Węgajty — oprócz „Ludus Danielis” repertuar obejmuje m.in. „Ludus Passionis”, „Ordo stellae” czy „Miracula sancti Nicolai”. W czerwcu 2019 r. otrzymał od Papieskiej Rady Kultury medal „Per arte ad Deum” za „krzewienie tradycji i tworzenie przestrzeni do spotkania pierwiastka sakralnego ze świeckim”.
Robert Pożarski (2014, 2015, 2016)
Ur. 1965 r. Śpiewak i badacz średniowiecznych źródeł rękopiśmiennych; w 1992 r. uzyskał dyplom solisty-śpiewaka w klasie prof. Edwarda Pawlaka w PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie; wielokrotny student Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie w klasie śpiewu barokowego prof. Piotra Kusiewicza; studiował interpretację chorału średniowiecznego m.in. u Marcela Pérèsa w Paryżu; należy do grona założycielskiego Lektorskiej Schola Cantorum, powstałej w 1988 roku przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym. Jako kantor tej scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych rymowanych oficjów monastycznych dedykowanych Św. Stanisławowi i Św. Wojciechowi. Od 1995 roku jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, z którym nagrał cztery płyty: Mielczewski, Media vita, O niebezpieczeństwie żywota człowieczego, In Assumptionis BMV; od 1996 roku jest także kantorem Scholi Teatru Węgajty, z którą jako kierownik muzyczny zrealizował m.in. trzy średniowieczne dramaty liturgiczne: Ordo stellae, Ordo annuntiationis, Planctus Mariae oraz spektakl Miracula sancti Nicolai. Był jednym z sześciu solistów w międzynarodowym projekcie Codex Calixtinus w ramach festiwalu Culture 2000. Od 2000 roku jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, z którą nagrał płytę In agenda defunctorum — Missa Requiem Johannesa Ockeghema oraz zrealizował wiele projektów z dziedziny średniowiecznej muzyki liturgicznej, m.in.: Mandatum (prezentowane na festiwalu Voix et Route Romane w Alzacji w 2004 r.), Missa sancti Iacobi, Officium in Nativitate Sancti Ioannis Baptistae, Parthenomelica. Od 2002 roku jest kantorem żeńskiej Schola Mulierum Silesiensis, z którą w 2008 roku nagrał płytę Fulget in orbe dies — Oficjum rymowane o św. Jadwidze. W latach 2002 – 2009 realizował cykliczny projekt muzyczny Zanurzeni w Tradycji; w 2012 roku rozpoczął nowy cykliczny projekt muzyczny Chorał sarmacki, w ramach którego opracował i zaprezentował publicznie trzy programy koncertowe — „G.G.Gorczycki i chorał piotrkowski”, „Castrum doloris — staropolskie ceremonie pogrzebowe” oraz „Parvule pupule — sarmackie Boże Narodzenie”. Wszystkie programy zostały wydane na płytach. Prowadzi warsztaty chorałowe i śpiew liturgiczny m.in. podczas międzynarodowego festiwalu muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, prowadził także wiele warsztatów śpiewaczych na zaproszenie m.in. Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.
Adam Strug (2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Śpiewak i instrumentalista, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, producent i kurator muzyczny, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, dziennikarz radiowy i telewizyjny, popularyzator muzyki tradycyjnej.
Konrad Zagajewski (2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Ur. 1970 r. W 1983 r. ukończył Szkołę Muzyczną I st. (fortepian). Od 1996 r. ze Scholą Węgajty uczestniczy w odtwarzaniu średniowiecznych dramatów liturgicznych i religijnych. W latach 1998 – 2013 r. prowadził Scholę Śpiewu Tradycyjnego, która stała się podstawą utworzonego w 1999 r. przez Roberta Pożarskiego zespołu Schola Gregoriana Silesiensis. Od 2007 r. współtworzy internetowe forum poświęcone tradycyjnym polskim pieśniom religijnym (spiewnik.katolicy.net). Od 2010 r. prowadzi scholę Wrocławskiego Duszpasterstwa Wiernych Tradycji Łacińskiej w Archidiecezji Wrocławskiej – Schola Cantorum Sancti Ioseph, śpiewającą podczas liturgii w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego. Okresowo współpracuje z innymi zespołami i scholami liturgicznymi w zakresie chorału gregoriańskiego i dominikańskiego oraz starych polskich pieśni religijnych. Wraz z żoną wychowuje pięciu synów, z których dwóch najstarszych bierze udział w projektach śpiewaczych, a trzej kolejni są uczniami SM.
Jan Gołaski (2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Ur. w 1960 r. Doświadczony śpiewak kościelny specjalizujący się w chorale gregoriańskim, śpiewie tradycyjnym i staropolskiej polifonii. Od 40 lat opiekuje się śpiewem podczas rorat w kościele dominikanów w Poznaniu. Ważnym elementem poznańskich rorat jest szczególna troska o wspólny śpiew, o włączenie i zaangażowanie wszystkich obecnych. Uważa, że wieloletnie mierzenie się z tym zadaniem w największym stopniu ukształtowało go jako kantora. Za współtworzenie liturgii dominikańskich mszy roratnich, zwłaszcza w zakresie chorału gregoriańskiego, został w 2018 r. odznaczony medalem „Optime Merito Archidioecesis Posnaniensis”. Istotnym miejscem inspiracji i zyskiwania nowych umiejętności jest dla niego festiwal „Pieśń Naszych Korzeni”. To tam mógł czerpać z doświadczeń takich śpiewaków jak Marcin Bornus Szczyciński, Robert Pożarski, Taivo Niitvägi czy Johann Wolfgang Niklaus, a także brać udział w warsztatach prowadzonych przez Marcela Pérèsa. Wiedzę z zakresu notacji muzycznych najstarszych źródeł rękopiśmiennych oraz restytucji melodycznej śpiewu gregoriańskiego poszerzał na Ogólnopolskich Kursach Śpiewu Gregoriańskiego organizowanych przez Sekcję Polską AISCGre. Od 2007 r. prowadzi scholę gregoriańską w parafii Maryi Królowej w Poznaniu. Opublikował „Rorate caeli. Śpiewnik na okres Adwentu” (Wydawnictwo Dębogóra, Wydawnictwo AA, 2016), prezentujący repertuar poznańskich rorat oraz „Niepojęte dary. Kolędy i pastorałki” (Wydawnictwo Dębogóra 2018).
Joanna Orzeł (2014, 2015, 2016, 2017)
Absolwentka Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, doktor sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej: wokalistyka, propagatorka chorału gregoriańskiego. Całokształt jej działalności muzycznej w charakterze organisty-kantora w Bazylice Mariackiej i Kaplicy Królewskiej w Gdańsku oraz kapelmistrza Kapeli Mariackiej charakteryzuje stała obecność chorału gregoriańskiego w autorskich opracowaniach i pragnienie podnoszenia kultury Sacrum. Zamysłem przedsięwzięć artystycznych Joanny Orzeł jest ozdabianie muzyką pereł architektury Gdańska i — dzięki spotkaniom z żywą sztuką — wydobywanie walorów akustycznych unikatowych wnętrz gotyckich i barokowych, czemu służą poszukiwania doskonałej techniki śpiewu, opartej na wykorzystaniu oddechu przeponowego, stanowiącego tajemnicę pięknego rezonansu i bogactwa alikwotów, zapewniającej oszałamiającą wygodę śpiewania wysoką pozycją i procentującej czystością intonacji.
Magdalena Krzywda-Krzysteczko (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Wszechstronna wokalistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunkach teorii muzyki oraz wokalistyki jazzowej. W swej muzyce łączy zamiłowanie do muzyki dawnej, muzyki ludowej, poezji śpiewanej i jazzu. Od 2006 prowadzi Żeńską Scholę Nativitatis, która wykonuje chorał, wczesną polifonię i pieśni tradycyjne. Od kilku lat Schola współpracuje z Chorzowskim Bractwem Rycerskim Bożogrobców. Wspólnie ze Scholą Cantorum Minorum Chosoviensis zespół nagrał płytę „Mariam Matrem Virginem”. Od ponad dziesięciu lat koncertuje i nagrywa z gitarzystą Sławomirem Witkowskim. Muzycy nagrali wspólnie płytę „Sapphire”, a do ich największych osiągnięć należą: Grand Prix na VI Ogólnopolskim Konkursie Piosenki Poetyckiej o „Złote koło młyńskie” w Stargardzie Szczecińskim, nagroda główna im. Agnieszki Osieckiej na XXXIII Ogólnopolskich Spotkaniach Zamkowych „Śpiewajmy poezję” w Olsztynie, I miejsce w Finale IV Festiwalu „Łagodne Spotkania Muzyczne” w Gdańsku oraz III nagroda w X edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej” w Warszawie. Współpracuje również m.in. z orkiestrą Big Silesian Band, z którą koncertuje i dokonuje nagrań dla Polskiego Radia.
Paulina Kukiz (2015, 2016, 2017)
Od najmłodszych lat pasjonatka śpiewu. W latach 90. związana z klasztorem dominikanów we Wrocławiu, gdzie zetknęła się ze śpiewem tradycyjnym i chorałem gregoriańskim (tradycji dominikańskiej). Dzięki uczestnictwu w festiwalach muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu rozwijała zainteresowanie chorałem oraz różnymi formami śpiewu tradycyjnego; uczestniczyła także w grupie śpiewaczej we Wroclawiu. Członkini Stowarzyszenia „Schola Gregoriana Silesiensis” oraz współzałożycielka Scholi Mulierum Silesiensis. Członkini Stowarzyszenia Schola Węgajty, występuje w wykonywanych przez nią średniowiecznych dramatach liturgicznych. Uczestniczka warsztatów prowadzonych przez Marcela Pérèsa, Jean-Etienne’a Langianniego, Roberta Pożarskiego, Marcina Bornus Szczycińskiego, Marcina Abijskiego, Charalambosa Rimbasa, Gertraud Zotter, Patrizię Bovi. Wraz ze Stowarzyszeniem „Schola Gregoriana Silesiensis” nagrała kilka płyt, m.in. Fulget in orbe dies, Ludus Passionis, Parvule pupule.
Bogumiła Kaźmierczak (2016, 2017)
Od wielu lat związana z klasztorem dominikanów w Krakowie, gdzie śpiewała w różnych scholach. Absolwentka Wydziału Muzyki Dawnej we Wrocławiu gdzie uczyła się śpiewu pod kierunkiem m.in. Marcina Bornusa Szczycińskiego, Piotra Łykowskiego i Bogdana Makala. Przez wiele lat współtworzyła zespół muzyki dawnej Bractwo Lutni z Dworu na Wysokiej kierowany przez Antoniego Pilcha. Z zespołem tym nagrała kilka płyt. W tym czasie współpracowała z takimi zespołami jak Linnamuusikud z Tallina czy Sirin z Moskwy. Obecnie śpiewa w chórze Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w Krakowie.
Robert Hugo (2014, 2015, 2016, 2023)
Organista, klawesynista, kapelmistrz i chórmistrz. Profesjonalną karierę muzyczną rozpoczął po ukończeniu wydziału nauk przyrodniczych na Uniwersytecie Karola w Pradze. Równolegle odbywał studia na Praskiej Akademii Muzycznej, gdzie zgłębiał teorię muzyki i uczył się gry na organach pod kierunkiem Milana Slechty i Jarosława Tumy. Dodatkowo studiował grę na klawesynie współczesnym pod kierunkiem Zuzanny Ružičkovej, klawesynu historycznego zaś uczył się u Johanna Sonnleitnera, Johna Tolla i Helmuta Franke. Pracował jako akompaniator baletu w teatrze, prowadził zajęcia śpiewu chóralnego i na wydziale dramatycznym Praskiego Konserwatorium. Jest organistą akademickiego kościoła Zbawiciela w praskim Klementinum. Specjalizuje się w czeskiej i południowoniemieckiej muzyce XVII i XVIII wieku. Współpracował z wieloma czeskimi i europejskimi zespołami i solistami, takimi jak Pro Cantione Antiqua, Musicalische Compagney, Magdalena Kožena czy Michal Pospišil. W 1992 r. założył swój własny zespół barokowy Capella Regia. W pierwszym roku działalności zespół wystawił scenicznie w brneńskim Teatrze Janáčka Rappresentatione di Anima et di Corpo Cavalieriego. W ślad za tym przyszła seria trzech oratoriów Jana Dismasa Zelenki, podstawowe dzieła Adama Michny, Filipa Jakuba Rittlera, Pavla Josefa Vejvanovsky’ego, Antonia Draghiego i Jana Jakuba Ryby. Osobne miejsce w działalności zespołu zajmują oratoria Giacomo Carissimiego. Jako organista uczestniczy też w ważniejszych nabożeństwach w kościele. W Polsce Robert Hugo od lat współpracuje z międzynarodowym festiwalem muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”.
Małgorzata Biegiesz (2016, 2017, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Wykształcenie pedagogiczne oraz artystyczne uzyskała na Akademii Muzycznej w Katowicach im. Karola Szymanowskiego oraz na Uniwersytecie Śląskim. Wieloletnia artystka chóru „Resonans con tutti”. Przez kilka lat współpracowała również z profesjonalnymi zespołami tj.: Opera Śląska w Bytomiu. Na co dzień prowadzi działalność pedagogiczną. Od kilku lat jest członkiem Żeńskiej Scholi Nativitatis, która wykonuje chorał, wczesną polifonię i pieśni tradycyjne. Swój warsztat wokalny doskonaliła biorąc udział w licznych kursach i warsztatach.
Stella Hensel-Bielówka (2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Jest absolwentką Szkoły Muzycznej II stopnia w klasie fortepianu i śpiewu solowego. Brała udział w licznych warsztatach i projektach związanych z polifonicznym śpiewem liturgicznym w Chorzowie Katowicach i w trakcie festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu. Jako członek zespołu „Circulum” nagrała płytę z muzyką związaną z obchodami Triduum Paschalnego. Śpiewu chorałowego uczyła się w trakcie warsztatów prowadzonych przez Sławomira Witkowskiego, Marcina Bornusa-Szczycińskiego i Roberta Pożarskiego. Kilkukrotnie brała tez udział w warsztatach prowadzonych przez benedyktynów z Tyńca. Od dziesięciu lat śpiewa w Scholi Muzyki Dawnej, z którą również nagrała płytę z religijną muzyką średniowieczną.
Michał Duźniak (2017)
Muzyk, organista, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego Pedagog Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej – Szkoły Muzycznej II Stopnia w Bielsku-Białej i członek Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej w Katowicach. Członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Prowadzi badania nad górnośląskim instrumentarium organowym. Koncertuje solowo oraz z zespołem Immerso nella Musica, skrzypaczką Anną Trefon, wokalistą Stanisławem Dudą oraz gościnnie z Polskim Zespołem Śpiewaczym Hutnik i z zespołem wokalnym Cantus Floridus. Koncertował w Polsce i za granicą (Niemcy, Francja, Włochy, Czechy, Litwa). Do szczególnych jego obszarów zainteresowań należy improwizacja organowa. Do najważniejszych jego występów należą: współpraca z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Śląskiej i Filharmonii Jeneńskiej w ramach projektu ONE (2016), koncert Chrystus u bram śmierci w ramach IX Festiwalu Fide et amore w Żorach (2015), recital organowy w ramach Filharmonicznych Wieczorów Organowych (2014), recital organowy w ramach Festiwalu Muzyka Organowa w Katedrze w Katowicach (2014), wykonanie partii b. c. Pasji wg św. Jana J. S. Bacha pod dyrekcją Szymona Bywalca (2012), wykonanie partii organów w utworze Vigilia Wolfganga Rihma pod dyrekcją Ruperta Hubera (2011). Więcej informacji na stronie internetowej https://duzniakmichal.pl/
Sławomir Witkowski (2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Muzyk, gitarzysta, śpiewak oraz muzykolog, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Od 1996 roku prowadzi męski chór Schola Cantorum Minorum Chosoviensis specjalizujący się w wykonywaniu chorału gregoriańskiego, z którym występował w wielu miejscach w kraju i za granicą oraz dokonał szeregu nagrań płytowych. Od 2000 r. z Magdaleną Krzywdą tworzy duet Sapphire, który zbierał laury na najważniejszych festiwalach piosenki poetyckiej w Polsce. Współpracuje także z zespołem Scandicus wykonując wokalną i instrumentalną muzykę średniowieczną. Jest wykładowcą Szkoły Kantorów w Krakowie.
br. Karol Cetwiński OSB (2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)
Ur. w 1991 r. W 2006 r. ukończył Szkołę Muzyczną I st. im. T. Bairda w Grodzisku Mazowieckim (akordeon). Później był członkiem wielu schól i chórów, m.in. chóru Epifania oraz Zespołu Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Do opactwa benedyktynów w Tyńcu wstąpił 4 stycznia 2012 r, od 2014 studiuje teologię w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów, a 28 czerwca 2019 otrzymał święcenia diakonatu. Po ukończeniu nowicjatu prowadził warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, później pełnił obowiązki prefekta gości, ogrodnika, a obecnie magistra chóru i kasjera. Prowadzi też warsztaty śpiewu gregoriańskiego w Tyńcu i redaguje muzyczne księgi liturgiczne (np. od 2014 r. Łaciński Antyfonarz Monastyczny). Zainteresowania chorałowe pogłębia przez Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej na UPJPII w Krakowie (2017, 2018) oraz podczas kursów metody Solesmes w Łodzi (2015, 2016) i semiologii w Valle de los Caídos w Hiszpanii (2016, 2017), oraz w Solesmes we Francji (2018).
Daniel Strządała (2018)
Urodzony w 1995 roku, absolwent Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej II stopnia w Bielsku – Białej, obecnie student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zdobywca wielu nagród ogólnopolskich konkursów organowych. Jeszcze jako młody muzyk został zauważony przez wielu znanych profesorów, u których następnie pobierał nauki. Uznawany za jeden z większych organowych talentów w Polsce. Laureat I nagrody III Międzynarodowego Konkursu Organowego Barok i Romantyzm (2016) oraz II miejsca w interpretacji i I miejsca w improwizacji w XIX Międzynarodowym Konkursie Organowym im. P. Ebena w Opawie (2016). Zajął I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Organowym i Kompozytorskim za utwór „Preludium i fuga na temat Apelu Jasnogórskiego”, I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Organistów i Konkursie Umiejętności Słuchowych. Koncertuje w kraju i za granicą. W 2012 roku wydał solową płytę pt.: „Impresje organowe w dekanacie czechowickim”.
Michał Botor (2019)
Organista, pianista. Absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Pani dr hab. Anny Góreckiej. Dodatkowo pobierał naukę gry na organach w klasie dr hab. Witolda Zabornego. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów dr hab. Witolda Zabornego. Koncertuje w kraju i za granicą. Do jego szczególnych zainteresowań należy improwizacja fortepianowa i organowa oraz kompozycja. Otrzymał liczne nagrody w konkursach, m.in.: W 2009 otrzymał I nagrodę w I Edycji Konkursu Młodych Kompozytorów Mijusic im. Janiny Garści 2009. W 2016 roku był laureatem 2 miejsca w Regionalnych Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej we Wrocławiu na organach. W 2017 roku otrzymał tytuł finalisty w I Międzyuczelnianym Konkursie Improwizacji na instrumentach klawiszowych organizowanego przez Akademię Muzyczną w Katowicach. W 2017 zdobył 2 miejsce w Konkursie Organistów Archidiecezji Katowickiej w Katowicach. W 2018 roku zdobył 1 miejsce w VI Akademickim Konkursie Organowym im. Romualda Sroczyńskiego w Poznaniu. W 2019 roku zdobył I nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie Improwizacji na Instrumentach Klawiszowych w Katowicach. Uczestniczył w kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez Thierry’ego Escaicha, Davida Titteringtona, Pietera van Dijka, Nigela Allcoata, Gerharda Gnanna, Józefa Serafina, Jarosława Wróblewskiego, Krzysztofa Urbaniaka.
Łukasz Czartowski (2019, 2020)
Ur. w 1985 r. Kantor, wokalista, dyrygent, gregorianista. W 2018 ukończył Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie (Papieski instytut Muzyki Sakralnej) na specjalności śpiew gregoriański w klasie prof. Karla Franza Prassla. W 1992 r. uzyskał dyplom solisty-śpiewaka w klasie Elżbiety Mach w PSM II st. I. J. Paderewskiego w Słupsku. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu na Wydziale Edukacji Muzycznej, Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Kościelnej. Kantor w Duszpasterstwie Wiernych Tradycji Łacińskiej w Archidiecezji Wrocławskiej. Współzałożyciel i dyrektor artystyczny Schola Gregoriana Vratislaviensis Lumen de Lumine. Inicjator i prowadzący cyklu spotkań „Po łacinie – nie przeminie”, poświęconych upowszechnianiu wiedzy o chorale oraz praktyce śpiewu. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego – sekcja polska (Associazione Internazionale Studi di Canto Gregoriano). W 2018 uzyskał status wolnego słuchacza w w Capella Musicale Pontificia „Sistina” w Rzymie. Współpracował z Chórem Filharmonii w Arad (Rumunia), Poznańskim Chórem Kameralnym w Poznaniu, Chórem Katedry rzymsko-katolickiej w Timisoarze (Rumunia). Od roku 2018 pracuje w Chórze Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Brał udział w kursach interpretacji chorału gregoriańskiego prowadzonych przez Mariusza Białkowskiego, Alberto Turco, Susi Ferfoglię , Karla Franza Prassla, Marco Frisinę. Fluvio Rampiego. Źródeł interpretacji chorału gregoriańskiego upatruje w pierwszych neumatycznych zapisach adiastematycznych z X i XI w. oraz diastematycznych manuskryptach dojrzałego średniowiecza.
Dominik Kaczmarek (2020, 2023)
Organista, improwizator. Absolwent Instytutu Instrumentalistyki poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego z klasy organów profesora Sławomira Kamińskiego oraz asystenta mgra Jakuba Pankowiaka. W lipcu 2023 roku obronił dodatkowy tytuł magistra ze specjalności muzyka kościelna. W kwietniu 2020 roku rozpoczął studia na kierunku Orgelimiprovistaion (improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie u profesora Wolfganga Seifena i kontynuuje je w klasie Szymona Jakubowskiego. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu w klasie organów Zbigniewa Radowskiego. W 2015 roku uzyskał wyróżnienie w VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Olsztynie, a także tytuł laureata III nagrody na XII Białostockim Festiwalu Młodych Organistów. W 2017 roku został wyróżniony w Makroregionalnych Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej w Inowrocławiu. We wrześniu 2021 roku uzyskał wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Improwizacji Organowej dla uczniów szkół średnich i studentów w ramach 35. Legnickiego Conversatoruim Organowego im. prof. Stanisława Moryto pod patronatem Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC. W listopadzie 2022 roku został laureatem II nagrody w kategorii improwizacja w ramach II Warmińskiego Konkursu Organowego w Świętej Lipce.
W kwietniu 2022 roku zdobył II nagrodę w koordynowanym przez Wydział Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy I Ogólnopolskim Konkursie Organowego Akompaniamentu Liturgicznego „Surrexit Vere” w katedrze we Włocławku. W czasie edukacji brał czynny udział w kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych przez wybitnych organistów takich jak: Martin Schmeding, Matthias Maierhofer, Maude Gratton, Jan Dolezel, Józef Serafin, Krzysztof Urbaniak, Bartosz Jakubczak (w zakresie interpretacji muzyki organowej różnych epok); Thierry Escaich, Laszlo Fassang, Karol Mossakowski, Naji Hakim, Baptiste-Florian Marle-Ouvard, Tomasz Adam Nowak, Adam Tański, Tomasz Orlow, Henryk Jan Botor (w dziedzinie improwizacji organowej).
Regularnie występował podczas południowych koncertów organowych w bazylice kolegiackiej Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa w Poznaniu, a także podczas cyklicznych koncertów kameralnych „Muzyka i słowo” w sanktuarium Najdroższej Krwi Chrystusa w Poznaniu. Ma za sobą udział w takich wydarzeniach kulturalnych jak warsztaty liturgii tradycyjnej „Ars Celebrandi” w Licheniu Starym (2020) oraz XXI i XXIII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu. Od 2018 roku dwa lata działał przy parafii świętego Marcina w Poznaniu, organizując koncerty „Muzyka u Świętego Marcina”, towarzyszące obchodom wybranych niedziel i uroczystości w roku liturgicznym.
Od września 2020 jest organistą kościoła św. Wojciecha w Poznaniu i animuje życie muzyczne parafii poprzez wydarzenia z cyklu „Muzyka u Świętego Wojciecha”.
0 komentarzy